Jean Jacques Rousseau
28 juni 1712 – 2. juli 1778
Fransk filosof fra oplysningstiden, var forgænger til romantikken
Skrev bl.a. ”Émilie”, der dannede en epoke indenfor pædagogikken, idet den gik ind for fri opdragelse.
Beskrivelse af samfundsmæssig kontekst
Rousseau levede under den ”Sorte Skole” hvor en meget styret undervisning, med terpning og forud bestemt indlæring. Rousseau sagde at barnet var født frit, barnet skal oplæres til at leve i naturen som et autonomt væsen.
Hvad kendetegner mennesket?
Barnet er født frit.
Opdrages fra sanselighed → tænksomhed
Følelser → dømmekraft
Spontanitet → beherskelse
Barnet er unikt, enestående og originalt.
Hvad er dannelse?
AT være frit og autonomt. Være i stand til at leve ansvarsfulgt overfor andre end sig selv.
Hvordan lærer mennesket?
Man lærer gennem erfaring. Skal lære tingene på egen krop, frem for at få det terpet ind. Læreren skal får det bedste frem i den enkelte elev.
Hvad er viden? Hvad skal eleverne lære og hvorfor?
Skal kunne lære og forstå den almene vilje. Det som de fleste vil.
28 juni 1712 – 2. juli 1778
Fransk filosof fra oplysningstiden, var forgænger til romantikken
Skrev bl.a. ”Émilie”, der dannede en epoke indenfor pædagogikken, idet den gik ind for fri opdragelse.
Beskrivelse af samfundsmæssig kontekst
Rousseau levede under den ”Sorte Skole” hvor en meget styret undervisning, med terpning og forud bestemt indlæring. Rousseau sagde at barnet var født frit, barnet skal oplæres til at leve i naturen som et autonomt væsen.
Hvad kendetegner mennesket?
Barnet er født frit.
Opdrages fra sanselighed → tænksomhed
Følelser → dømmekraft
Spontanitet → beherskelse
Barnet er unikt, enestående og originalt.
Hvad er dannelse?
AT være frit og autonomt. Være i stand til at leve ansvarsfulgt overfor andre end sig selv.
Hvordan lærer mennesket?
Man lærer gennem erfaring. Skal lære tingene på egen krop, frem for at få det terpet ind. Læreren skal får det bedste frem i den enkelte elev.
Hvad er viden? Hvad skal eleverne lære og hvorfor?
Skal kunne lære og forstå den almene vilje. Det som de fleste vil.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar