mandag den 22. oktober 2007

John Dewey


John Dewey ( 1859 – 1952)



a) Kort biografi: John Dewey (1859-1952) var professor i filosofi og pædagogik, først ved universitetet i Chicago og dernæst ved Columbia University i New York. Han var en af USA's mest indflydelsesrige filosoffer og også en uhyre produktiv forfatter, hvis samlede værker - udgivet fra 1960 til 1990 - fylder 37 bind.

b) Samfundsmæssig kontekst:
Første halvdel af 1900 tallet. Opgør med en sorte skole og opdragelse forstået som tugt. ”barnets århundrede”. Moderneteten.

c)
1) Hvad kendetegner et menneske? (perspektiv barnet)
Mennesket er intelligent. Helhedstænkning: monisme frem for dualisme. Udvikling kommer indefra Þ barnet skal udvikle sig frit. Det handler om at give børn muligheder for at gøre sig erfaringer Þ vækst.
Erfaring Þ udvikling af intellektet Þ vækst

2) Hvad er dannelse og målet for dannelse? (perspektiv: skolen)
Skolen må indrettes så eleverne i praksis kan gøre sig erfaringer der fremmer deres vækst dvs. udvikler deres intelligens i en vekselvirkning mellem tidligere erfaringer og virkelighedens fænomener. ”Learning by doing”

3) Hvordan lærer mennesker? ( perspektiv: læreren)
Gennem erfaringer: læreren skal stille eleven udfordringer som er relevante for eleven og kræver brug af egen intelligens, og som ikke overstiger dets evner. Eleven skal få lyst til at lære nyt. (parallel: zonen for nærmeste udvikling)

4) Hvad er viden? Hvad skal eleverne lære og hvordan? (perspektiv: indhold – form)
Som ovenfor.

Ingen kommentarer: