mandag den 22. oktober 2007

Niels Frederik Severin Grundtvig (1783 – 1872)


a) Kort biografi:

1783: Født i Udby
1803: Cand. theol.
1806: Debut: "Lidet om Sangene i Edda"
1811-13: Kapellan i Udby og Ørslev
1836-37: Sang-Værk
1839-72: Præst ved Vartov Hospital
1861: Rang og titel af biskop
848-49: Medlem af den grundlovgivende rigsforsamling
1849-58: Medlem af Folketinget
1866: Medlem af Landstinget
1872: Død i København


b) Samfundsmæssig kontekst:
Opposition til den klassiske sorte skole. Det modernes gennembrud i slutningen af 1800 tallet. Er en del af de nyhumanistiske strømninger, dog med særligt fokus på det nationale. Tidsperioden er romantikken i Danmark som gør op med den forenklede naturvidenskabelige livsholdning i oplysningstiden.

c)
1) Hvad kendetegner mennesket? Hvordan forstås opdragelsen? (perspektiv: barnet)
Det guddommelige menneske. Mennesket er på jorden for i fællesskab at bygge en tilværelse op. For at kunne det må man vide hvor man kommer fra og derfor kende sine rødder. Mennesket kan kun forstå sig selv gennem historien. Opdragelse gennem frihed og kultur.

2) Hvad er dannelse og målet for dannelse? (perspektiv: skolen)
Lærdom for livet; ikke for skolen. Dannelse er den livsoplysning, der ligger i, at den guddommelige ånd i os gennem historien bliver mere gennemsigtig for sig selv.
National dannelse - det danske folk er en levende organisme, skabt af fælles sprog og historie. Dannelse opstår i den frie vekselvirkning mellem mennesker.
Skolen skal være fri for statens indblanding, skal bygge på gensidig respekt mellem lærer og elev, og være eksamensfri.

3) Hvordan lærer mennesker? ( perspektiv læreren)
Ægte dannelse kommer gennem fortælling, sang, foredrag og dialog mellem mennesker. Gennem frihed og lighed, vekselvirkning med andre.

4) Hvad er viden? Hvad skal eleverne lære og vhordan? (perspektiv: indhold – form)
Folkelig dannelse. National historie og kultur/litteratur. Protestantisk religion. Gennem det levende talte ord = det oprindelige/det naturlige. Fri vekselvirkning mellem lærer og elev. Undervisningen skal opleves som nærværende og vedkommende. Det højeste mål er meningen med livet.

Ingen kommentarer: