Wolfgang Klafki (1927- )
Biografi:
1927 - Født i Angerburg, Østpreussen
1948 - færdiggjorde lærerstudiet og arbejdede derefter 4 år som lærer i en skole på landet
1952 - læste pædagogik, filosofi og tysk sprog på universiteterne i Bonn og Göttingen.
1963 - ansat som professor i pædagogik ved universitetet i Marburg
Samfundsmæssig kontekst:
Hierarkiskklasse- og industrisamfund, styret af en videnskabelig elite i et demokrati med en stærk central magt i opbrud og på vej ind i et videnssamfund.
Hvad kendetegner mennesket?
Mennesket er i forhold til tidligere blevet mere individuelt og selvtænkende, mennesket er unikt og født ind i et bestemt samfund med en bestemt historie.
Hvad er dannelse og målet for dannelse?
Undervisningen i skolen skal tilrettelægges, så eleven møder omverdenen gennem det stof denne bliver præsenteret for. Det er lærerens opgave at formidle det velvalgte dannelsesstof videre til eleven, så omverdenen vil åbne sig for eleven gennem stoffet. (også kaldet den ”kategoriale dannelse.” Lærer eleven om et nyt emne, fx folketinget, åbnes elevens øjne for denne del af omverdenen.).
”Det gælder om, at eleven får åbnet sin virkelighed begrebsmæssigt, og dermed selv bliver åbnet for den.” Klafki, W
Hvordan lærer mennesket?
- Undervisningen skal gøres nærværende og interessant, i dansk vælges fx bøger der omhandler elevernes eventuelle problemer, i musik arbejdes der ud fra musik læreren ved vil tænde eleverne.
- Fagets grundelementer. Det er vigtigt læreren er på fagligt højde med sit fag, og er i stand til at reflektere over faget så det elementære i det bliver synligt. Arbejder man i musik med et nummer der tænder eleverne gælder det om at arbejde med grundelementer som: takt, rytme, melodi, lyd osv.
- Omhyggelig udvælgelse af undervisningsstof. Det gælder for læreren om at finde undervisningsmateriale der repræsentere fagets grundelementer, det skal være interessant for eleverne og repræsentere et virkelighedsområde.
Hvad er viden? Hvad skal eleven lære og hvordan?
Der skal arbejdes tematisk med kulturelle og mere politisk orienterede emner. Myndighed åbnes ved at arbejde med den verden vi lever i. Her anbefales emner som: nord-syd spørgsmålet, miljø, den sociale ulighed, politiske konfliktanalyser, fred, stoffer, seksualitet. Eleverne skal kunne indgå i en medplanlægning af de valgte emner.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar